Tillbaka efter ledigheten

Idag har det varit en återvändo till "saltgruvan" igen efter sju veckors ledighet. Under dagen har jag fått höra "det är skönt att få lite rutiner igen" tre gånger från olika kollegor. Det verkar vara någon form av mantra.

Men först ska jag säga att inte haft någon ångest eller legat och vridit mig i sängen under natten för att återgå till jobbet denna morgon. Skulle jag hellre velat vara hemma istället? Svar ja. Men jag är ändå tacksam för de sju fina veckorna som jag fått spendera med familjen. Under sommaren har min närvaro på bloggen varit knaper, som säkert alla mina tre läsare lagt märke till. Jag har inte digitalt detoxat eller på annat sätt medvetet dragit mig från bloggen utan det har bara varit rätt fullt upp med stora och små projekt hemma. Tiden, eller energin kanske är mer korrekt, har inte riktigt infunnit sig för bloggen.

Den här sommaren med dess ledighet har varit ett smakprov på det friare liv vi strävar efter. Det har funnits tid för närvaro, samvaro och reflektion. Vissa insikter har infunnit sig och andra tankar, som behöver ta några varv i torktumlaren mellan öronen innan de kan vädras, har gett min själ tillräckligt med föda för den kommande hösten. Jag tror det här är den första semestern som jag har gått tillbaka till arbetet med ett väldigt stort lugn över mig. Det lugnet tror jag beror på är dels att jag kommit fram till ett jobb som jag känner är hållbart för mig (i alla fall just nu) och det andra är att vi har en plan och en dröm vi jobbar mot. 

Det är dags att börja runda av på gården hemma och göra det vi hinner orkar innan hösten. Nu är inte den stora grejen med hösten lite kyligare väder och björklöv i mustaschen utan att vi närmar oss med stormsteg mot den tillkommande utökningen av familjen. Vi ska varva ner och konservera energi och förbereda ankomsten. Spänningen är olidlig och jag längtar efter att få träffa filuren som ligger och sprakar där i magen.

En första tanke med det här inlägget var att skriva om allt vi gjort och pysslat med under sommaren. Men jag känner meningslöshetens förbannelse förvandla mina fingrar till jordnötssmör på tangentbordet av tanken så jag skippar det. Men det har sannerligen inte varit någon brist på rutiner iaf, trots ledigheten. Visst hjälper det till att ha små barn då det sätter rutiner och krav på att gå upp, fixa mat, lägga osv som om det vore ett militärt träningsläger där hemma. Men vi har också varit rätt drivna i våra egna projekt och valt att investera mycket av vår tid i det vi haft lust att göra. Sena nätter, "festande", netflix, bloggen osv har fått stryka lite på foten för andra saker helt enkelt.

Jag ska återkomma i senare inlägg om några tankar som rört om i grytan. Men för att nu inte ska torka in helt av tristess ska ni få lite saftiga bilder på några kompisars hus.

De var på besök hos oss under en tid och har alltså byggt sitt egna mobila "tiny house". De har kört de från UK genom Holland, Tyskland och Sverige. De har tänkt parkera det någonstans utanför Stockholm så har ni några tips var de kan ställa sig så kontakta gärna mig. Vet att de har några napp men tror inte det är helt löst än. Rätt coolt projekt hur som helst! =)








Kommentarer

  1. Kul att du är tillbaka FF. Låter som du har haft en fin sommar och som jag meddelade sms-ledes, gjort helt rätt med bloggen. 33% av din läsarskara är alltså positivt inställd till detta.

    Jag var också tillbaka till gruvan idag. Väldigt lite ångest och oro innan, ganska ok första dag men gud vad andefattigt det känns jmf ledigheten. Det stärker bara min uppfattning om att FI(RE) spåret är rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att ha statistiskt stöd för sina livsval! =)

      Radera
  2. Välkommen tillbaka. Du har varit saknad.

    Inspirerande med Tiny houset, det hade varit riktigt kul testa bo i ett tiny house. Storleksmässigt är det ungefär hur vi bor idag (35m2).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Taco taco. Deras hus är kanske mer som en husvagn i storleken med ett sovloft. Kan gissa på ca 15m2 totalt. Med solceller på taket kan de driva elektricitet och ladda mobiler och datorer osv. Spisen och kylskåpet är gasdrivna (tror kylen kan gå på el också).

      Radera
  3. Känner igen dina prioriteringar. Jag har ändå haft idéer för bloggen, nog fler än vanligt, men inte riktigt orkat förverkliga dessa. Välkommen tillbaka iaf!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får ta det när lust, ork och tid kommer! :)

      Radera
  4. hehe, känner igen det där svaret med att "skönt att få in rutiner". Men har mest hört folk som är negativa till att komma tillbaka och erkänner att de gärna velat ha lite mer semester.
    Jag flyttar tillbaka till mitt tiny house snart. Är man ensam behöver man inte mycket mer yta. Mitt hus är dock inte mobilt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, vad är det för tiny house du har? Har du byggt det själv?

      Ärliga kollegor du har iaf! Idag träffade jag på en social kollega som har någon form av chefsroll ingen vet vad den går ut på eller vad personen ska göra där egentligen (inte minst personen själv). Husomhelst började samtalet med "skönt ändå att vara tillbaka på jobbet och få lite rutiner" osv. När jag inte högg på det utan bara skrattade och sa, jasså? Själv hade jag hellre fortsatt vara ledig och vara med familjen. Då blev han lite tyst och efter en stund, Ja, jo det är ju trevligt att vara ledig...
      Tror mycket bara är kallprat och nonsens som rapas upp för att man inte har nått annat att säga.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Enkelt billigt matbröd

It's Alive! (knappt)

Att säga nej till karriären