Enkelt billigt matbröd

Tanken var inte att bloggen skulle bli veckans mattips direkt, men ville ändå dela med mig av ett snabbt och gott matbröd som vi brukar göra här hemma. Jag brukar höfta lite när jag gör det här brödet med mängderna, det är inte så noga. Brödet får nästan en ciabatta- liknande kvalité. Bara en jäsomgång och ingen, NADA knådning.

Vad som behövs:
1,5kg mjöl
1 liter ljummet vatten
1pkt jäst
2-3 tsk salt
1-2 msk honung eller socker
Lös upp jästen i ljummet vatten, tillsätt saltet.
Tillsätt även honung, eller socker och rör om tills det löst upp sig.



Ha i ca. 1,3kg vetemjöl, spara resten till senare. Mjölet ska bara röras
 ner till en fast, men klibbig, deg. Det ska alltså inte direkt vara en
knådbar deg utan mer en klibbig historia. Tar typ 1min. 

Strö över lite mjöl över degen

Lägg en handduk över och låt jäsa ca 1h. Den fick jäsa två timmar
då jag råkade somna med baby FF. Zzzz. Men det gör inget
om den står lite längre. Sätt på ugnen på 225grader.

Färdigjäst.

Stjälp upp degen på ett mjölat bord, mjöla lite extra ovanpå. Skär upp
lagom stora bitar av brödet. Jag gjorde typ frallor nu, det kan vara
lite klibbigt och det är bra att mjöla in händer och kniv när man
skär upp.
Är det för klibbigt så prova att olja in knivbladet med
lite matolja, då fastnar degen inte. Ingen knådning eller formning alltså,
utan bara skär sen hiva upp biten på plåten!

Lägg på en plåt och in i ugnen direkt ca. 10 min på 225grader.
Tills de är lagom bruna och goa. 

Voila.
Blev 30st frallor.

För att få lite FIRE-känsla på brödet så gör vi en kostnadsberäkning.

1,5kg Garant vetemjöl - 8,60kr
1pkt jäst - 2kr
Honung (vet jag faktiskt inte vad det kostar, vi har haft den där 
burken foreeever i kylen, men gissar) - 4kr
Salt - 0,02kr

Totalt: 14,62kr för 30 frallor, eller typ 50 öre styck. De fick svalna och 25st åkte in i frysen direkt. 

Kommentarer

  1. Oooh...så vackert. Kalkylen, handduken, frallornas unika form. Detta ska testas!

    SvaraRadera
  2. Vad tror du om att riva ner lite morot i hen?

    SvaraRadera
  3. Ursäkta spammingen här men när jag noterade ner receptet såg jag det bästa av allt: Ingen knådning! Jag hatar att knåda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det här en bra grund, morötter, russin, valnötter you name it. Kör hårt. Vi brukar byta ut 1/3 av mjölet till grahamsmjöl när vi vill lyxa till det också.

      Radera
    2. Life's too short för knådning!

      Radera
  4. Problemet med sånt här är ju att det är lite för gott och en börjar leva för vetemjöl istället för att vetemjölsbaka för att leva s a s...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får frysa in snabbt. Ligger det framme blir det lätt okynnesätande...

      Radera
  5. Sjukt gott! TACK för receptet. Blev så inspirerad att jag satte igång direkt. Så gott och enkelt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar det! Det är bra utbyte i godhet för arbetsinsatsen. =)

      Radera
  6. Jag gillade det också. Har redan bakat det två gånger. Sist langade jag i solrosfrön och russin. Grymt med recept där man kan höfta till det lite som man vill.
    Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar brödet. Tycker också det är gött att kunna höfta lite och utveckla med det man är sugen på för stunden.

      Radera
  7. Testar första gången idag, på jäsning nu...
    Noobig fråga: när man gräddar, är det flera plåtar samtidigt sd, eller en plåt i flera omgångar?
    Mvh 1st time baker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag brukar köra 1 plåt i ugnen i taget. Men två plåtar totalt. Förbereder den andra medans den första plåten står i ugnen. Byter sedan och den varma plåten får svalna några minuter sedan lägger jag upp nya bröd på den och byter plåtar igen.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

It's Alive! (knappt)

Att säga nej till karriären