Prepping och resiliens

I gårdagens inlägg skrev jag av mig tankar kring om subkulturer och FIRE. En annan subkultur som verkar vara på framfart är Prepping. Jag är själv inte en prepper och har bara läst lite om det och snappat upp lite intryck och tankar kring det hela. Eftersom jag inte har så bra koll på det hela kommer ni inte få några ingående förklaring på hur man blir en bra prepper här.

Prepping innebär att man är förberedd på ett självförsörjande sätt klara av extrema situationer. I kölvattnet av MSB:s utskick av krishanteringsbroschyren Om Krisen Eller Kriget Kommer” under sommaren 2018 dök det upp en del diskussion kring ämnet. Detta har medialt till synes svalnat lite men tydligt är att även staten ser att det finns ett behov av att öka kunskapen och förberedelser hos folket. Vi har slappat till oss helt enkelt och sjunkit in i trygghetsdvalan. 

Det kanske inte är så konstigt med ett uppsving i krishanteringsintresset tänker jag. Det pratas mycket om vilken klimatpåverkan vi människor gör i och med våra livsval. Vår konsumtion och resvanor har en ödesdiger påverkan på miljön. Andra sidan på samma mynt är således hur detta klimatförändringar slår tillbaka på oss människor. Stigande havsvattennivåer, mer extrema svängningar i klimatet, kraftigare skyfall, mer frekventa stormar med mera påverkar oss människor i vår vardag. Hur väl förberedda är vi som individer på detta? Hur mycket förlitar vi oss på att staten ska fixa åt oss? Det handlar kanske om ett långvarigt strömavbrott mitt i vintern. Kan du hålla familjen varm, har ni mat när butikerna är tömda eller stängda?

Min mening är inte att skrämma upp er läsare eller komma med domedagsprofetior här på bloggen. Men faktum är att det här är situationer som händer idag i Sverige och i och med klimatförändringarna ökar både i styrka och frekvens. Det leder till att jag själv har börjat tänka på hur förberedda vi är och vad vi kan bli bättre på i vår familj.

Mat
Eftersom vi valt att leva på en gård med ambition till att vara lite semi-självförsörjande i matväg så ser jag att vi har en rätt god resiliens i matväg hemma. Vi har en jordkällare som vi fortfarande hämta potatis, lök, äpplen med mera ur. Vi har ett antal frysar, med allt möjligt i osv. Mat check, känner jag. 

El och värme
Däremot är hela vårt hus uppvärmt med jordvärme och skulle elen gå skulle även värmen gå. Vi har ingen öppen spis att elda i dagsläget och jag har funderat på om vi skulle installera en för delvis trivsel men också ifall ett långvarigt strömavbrott vintertid. Vi har idag inga alternativa matlagningsutrustning, tex ett spritkök. Rå potatis är kanske inte superkul mat. I kris kan vi alltid tända en eld ute för att laga mat på. 

Vatten
Vi har inget förråd av vatten idag. Vi har bara på senaste året råkat ut för tre tillfällen då vattnet stängts av utan förvarning. Detta dock i samband med utbyggnad av VA-systemet i närheten och inte under några längre perioder. Men vid varje tillfälle har jag blivit påmind om att det kanske skulle vara bra att ha lite extra vatten någonstans i huset. 

Vid olycka
Vi har rätt bra med plåster men dåligt med större förband ifall en kraftigare olycka skulle ske. Vi har ca 12 min till närmaste sjukhus med bil. Det skulle vara värt att se över och komplettera första hjälpenlådan helt klart.

Lämna hemmet snabbt
I Prepping-kretsar pratar man också om BOB, eller Bug Out Bag. En väska som alltid är packad och man har den typ i hallen eller bilen ifall man behöver lämna sin plats/hem snabbt. Tänker främst på situationer som bränder. Dessa väskors innehåll är vad jag har förstått en hel vetenskap i sin uppbyggnad och innehåll. Vi har ingen sådan krisväska idag.

Verktyg och material
Det verkar finnas en rätt stor klick foliehattar kopplat till Prepping också. Sådana som skojar-men-inte-skojar om zombieapokalypser osv. Vapen verkar mer vara en del av de amerikanska prepping-kulturen. Dock verkar det mest handla om bra verktyg/knivar för att klara sig i naturen i Sverige. Verktyg och material har vi rätt gott om.

Kunskap
Det är ett område som vi alla i familjen skulle kunna bli bättre på. Medlemskap i friluftsfrämjandet och kurser i överlevnad och första hjälpen har diskuterats hemma. Vi ser det lite som nytta och nöje att lära oss med om naturen, komma ut mer och samtidigt göra något tillsammans som familj.

I vår strävan finns även syftet att skapa en ekonomisk resiliens mot oväntade händelser. Det kanske borde vara naturligt att även tänka på andra praktiska delar. 

Jag tror att mycket skulle man kunna lösa på stående fot utifrån situation. Men vi är en familj och om jag skulle skadas eller förolyckas i ett krisscenario skulle det känns skönare att veta att viss utrustning och rutiner finns på plats för hur resten av familjen skulle agera. Så det är väl en hel del sinnesfrid för min egen del att fundera på det här med prepping.


Hur väl förberedda är ni för en eventuell kris hemma? Förlitar ni er helt på att staten eller ICA ska fixa det ni behöver ifall någon större kris skulle inträffa?



Kommentarer

  1. Vi är inte jätteförberedda men vi skulle kunna hålla ut några dygn. Kamin installerade vi förra året och den skulle hålla oss varm. Vi har ett litet förråd med kaloririk mat. Vatten sparar vi inte nu men vi har ett förråd av annan dryck så det kanske skulle bli roliga dagar...

    Jag har en tanke om att göra en lös plan för prepping. Det skall gå någon SVT serie nu - Nedsläckt land, haru sett?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja om familjen kan tänka sig dricka/borsta tänderna i öl några dagar så har vi även vattnet täckt. :)

      Inte sett Nedsläckt land, ska kolla upp det. Tack för tips!

      Radera
  2. Beställde dunkar häromdagen faktiskt! Nu när vi flyttat och har mer plats. Kommer ha ca. 100 l vatten ståendes här hemma vilket borde täcka vår familjs mat- och drickbehov i åtminstone 10 dagar. Det kan stå i rumstemperatur något halvår utan att bli dåligt tydligen. Igår köpte jag batterier till en vanlig radio jag sparat för syftet, ifall nätet hänger sig (som MSB:s hemsida gjorde efter att hesa Fredrik sändes ut i Stockholm av misstag förra året). Köper på mig konserver och torrvaror att laga på spritköket, men tycker det är svårt hur en ska rotera maten så den inte blir dålig. Snabbmakaroner är ju inget vi sätter i oss till vardags... El har vi inte egen alls. Vi får köra på det gamla tricket med att sätta upp tält inomhus för att hålla värmen. Men vovven som fotvärmare ska vi nog klara ganska många nätter på det sättet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad beställde du för vattendunkar? Skulle uppskatta tips på bra och billiga varianter.
      Hunden är sannerligen en bra fotvärmare. Vi har en väldigt närhetstörstande sort som vill ligga som ett plåster under täcket på en. Blir lite panikvarmt ibland. Försökte uppfostra honom till att sova själv, men det var bara att glömma...

      Radera
  3. Beställde från nåt vintillverkningsföretag :) Köpte till en tappkran så den kan användas på den som ska roteras för att enkelt använda vattnet. Har inte provat dem än men får återkomma med utlåtande!

    SvaraRadera
  4. Har själv preppat, inte för att jag tror att apokalypsen är nära utan för att jag vill klara mig själv om något skiter sig. Känns lite som att dagens prepping är så vi hade det i början på 1900 talet som standard. Alltså mer mat än just in time mat.

    Väska i utomhusförrådet med mat, dvs grönsaker, torra livsmedel etc. 20l vatten. Filtar, spritkök, ficklampor osv. Googlade upp en checklist o sen bara till att fylla på. Så får det stå där ifall att.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Enkelt billigt matbröd

It's Alive! (knappt)

Att säga nej till karriären