torsdag 28 november 2019

065. Fit-by-40 Nytt mål för en bättre hälsa

Den senaste tiden har jag känt mig rätt sunkig och rätt allmänt seg. Träning, sömn och bra kosthållning har lyst med sin frånvaro och istället har dagarna med sömnbrist med mindre bra nätter med barnen, småätande och en känsla av "för trött för att träna" avlöst varandra. Det hela har lett till att jag inte känner mig varken fysisk eller psykisk toppform just nu. Så vad gör man? Jo som med vår strävan efter ekonomisk frihet så sätter man upp en plan för hur man ska nå en önskvärd förändring.

Failing to plan is planning to fail!

Sömnbrutna nätter pga småbarn kan man inte göra så mycket åt, mer än att härda ut. Men att prioritera bättre kosthållning och träning/motion är iaf ett val som de flesta kan göra. Precis som med sparandet. Utifrån dina förutsättningar kan du sätta dina egna mål som du varken kan eller bör jämföra med andras mål. Det är just dina mål.

För egen del har jag en bakgrund i perioder av både träning och slackande. Det har under rätt många år drivits av fel faktorer som en negativ kroppsuppfattning och jämförelse med andra eller orealistiska ideal. Idag har jag bearbetat dessa hjärnspöken och känner mig trygg i den jag är och det kan prestera.

Men livet är som bekant inte linjärt och jag står inför ett behov av att justera mina vanor mot det bättre för att må bättre i kropp och själ.

Sätta mätbara mål

Om ca 6 månader så fyller jag 40 år. Det här är en så god anledning som någon att ha som målpunkt för att komma i bättre fysisk form tills dess. Observera att det inte handlar om någon 40-årskris utan bara en tidpunkt för att göra mitt mål mer mätbart. Gott, vi har en tidsram på 26 veckor, hälften av veckorna på ett år. Då kommer vi till den kvantitativa delen av målsättningen, nämligen vikt.

Vikt kan vara det mest laddade ämnet inom hälsa och inte ofta förknippat med någon form av ångest eller hets. Jag har själv känt det när jag var yngre och det har satt sina spår. Faktum är att jag sedan högstadietiden när jag spelade hockey vägt tresiffrigt. Mätinstrument som BMI är bra på populationsnivå men rätt uselt mätinstrument för individen. Idag är jag 195cm och väger 125kg. Det skulle ge mig ett BMI på när 33 och en klassificering av sjuklig fetma. Jag tror inte någon som träffar mig skulle se mig som en högriskindivid med fetma. Anledningen till det är att jag ägnat mig åt styrketräning under rätt många år och har nog således mer muskelmassa än vad en genomsnittlig individ har. Men vi ska inte försköna den bilden för mycket för visst har jag fett att bli av med, därav min målsättning att bli lättare.

Egentligen är jag själv i dag helt ointresserad av min vikt. Det är hur jag mår som är det viktiga. Och just nu mår jag inte toppen, därav förändringen. Det vikten är bra på dock är att ge mig ett mätinstrument på att det går framåt och ger mig ett mätbart mål.

Kosthållning

Jag kommer sikta på att äta i stort sett som jag gör idag. Undantaget blir mer frukt och lite mindre portioner och framför allt inget småätande! Kaloriunderskott gäller och jag kommer logga mat med hjälp av gratisversionen av appen myfitnesspal tills jag känner att jag fått in de nya rutinerna. Precis som med vårt ekonomiska sparande så när man har skapat nya vanor så kan man släppa lite på kontrollen, men fram tills man ändrat sitt vanemönster så får man hålla lite koll. Till en början kommer jag äta ca 2 300kcal per dag exklusive eventuell träningsförbrukning och ett intag på ca 200g protein per dag. Jag kommer justera efter hand och efter behov.

Träning

Fokus kommer vara på styrketräning då det är den träningsform jag tycker är roligast. Och jag vill gärna ha roligt! Till en början kommer det vara 2 helkroppspass per vecka med, bänkpress, marklyft, knäböj, militärpress och pull ups. Promenader och till våren cykling till och från jobbet kommer bli min enda "cardio". Jag har byggt ett eget gym med en lyftarplattform i ett av ekonomibyggnaderna på gården och jag har jobbets gym som funkar dugligt, fast de skulle behöva byta ut den sneda OL-stången. Men gratis är bra och nu är inte målet PR-jakt i första hand utan ett förbättrat allmäntillstånd.


Jag skapade en sida här på bloggen som heter "Fit-by-40" där ni gärna kan kolla hur det går för mig på resan mot målet. Vissa bonusmål eller delmål kan mycket väl dyka upp där också längs vägen.

Motivation

En stor anledning till att jag väljer att lägga upp det här på bloggen är för att motivera mig ytterligare till min förändring. En viktig del i att nå dina mål är att tvinga dig konkretisera och förtydliga vad du vill. Gör målet tydligt mätbart och ha en plan. Få inte panik om det inte blir 100% som du tänkt dig, dina resultat kommer garanterat förbluffa dig och du bara gör 80% rätt längs med vägen.

Så nu är allt klappat och klart. Nu är det BARA att göra jobbet.

Kör hårt och sätt era mål! <3




10 kommentarer:

  1. skippa frukten, bara massa socker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Unknown. Har du någon källa på ditt påstående. Nu väljer jag att äta mer frukt för att jag tycker det är gott. Men slänger med en artikel om forskning som motsäger ditt påstående. Ha det bra!

      https://traningslara.se/frukt-ar-inte-bara-fruktos-socker-och-vatten/

      Radera
  2. Cool FF! Det låter som en sund sak, både kroppsligt och i dina resonemang. Du ska inte köra lite fasta som grädde på smörmoset?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligtvis, har kört periodisk fast förr men nu går jag upp vid 05 på morgonen och känner att det blir för lång vaken fast fram till lunch. Var lättare när man kunde sova bort iaf 8h av fasta-fönstret.

      Radera
  3. Lycka till, det låter som en bra plan. Har du funderat på att mäta midjemåttet istället för vägning, som det ändå låter som du inte är så förtjust i som mätvärde?

    SvaraRadera
  4. Tack Hea! Bra tanke med midjemått, det borde fungera bra också. Jag tycker vikt är bra som mätvärde för progressionen. Men är bara ointresserad av siffran egentligen. Lite som med sparandet mor ekonomisk frihet. Siffrorna på ISK betyder inte så mycket för mig, men det visar oss hur långt vi har kvar till målet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du ska go old school och bara mäta mha arkimedes princip.

      Radera
    2. Fyller badkaret varje måndagmorgon och hoppar i. Låter iofs inte som en dum vana post FI ned måndagsbad istället för morgonmötena på jobbet i LOU-upphandlade beigemålade konferansjobb med ickefungerande wifi-uppkoppling till projektorn.

      Radera
    3. Konferensjobb = konferensrum.

      Radera