söndag 5 maj 2019

038. Fattig med Ferrari

För några veckor sedan hade jag ett samtal med en vän där vi kom in på förmögenhet och konsumtion. Min vän är nog mer "intresserad" av börsen än vad jag är då hen placerar aktivt ett eget kapital (från en bostadsförsäljning) och svänger sig med häftig tradingtermonologi med mera. Investeringsfilosofin verkar mer gå ut på förhoppningsbolag (även om hen kallar det tillväxtbolag) och startkapitalet på drygt 600 000 kr verkar snarare ha minskat än ökat de senaste 6-7 åren.

Hursomhelst så kom vi in på ett samtal om "att ha råd". En person i vår närhet hade köpt en sportbil och min väns reaktion var "nu måste det gå bra för personen och denne inte skulle klaga på elräkningen".Jag tänkte direkt tvärt om.

Att sätta sprätt på pengarna genom att köpa sportbil blir man inte rik av. Undantaget är såklart om man tjänar ohyggliga mängder pengar så en sportbil utgör en obetydlig summa. Men något säger mig att lyxkonsumtionen sällan stannar vid ett objekt/utgift. Eller vardagskonsumtion för den delen heller. Samtalet leddes in till vad min vän skulle göra med pengarna om något av dessa förhopppningsbolag skulle bli en riktigt börsraket och skjuta iväg 1500%. Det fanns inte mycket långsiktigt tänk där utan det handlade mer om resor och konsumtion.

Frihetsmamman hade ett liknande inlägg (här) om en vän som hade lite inblick i hennes ekonomi och tyckte hon gott kunde betala parkeringsavgift istället för att leta gratisparkering "som har så mycket pengar på kontot". Det är ett förhållningssätt till pengar som medel som ska spenderas snabbt och vidlyftigt som gör personen aldrig blir rik. Pengar kommer pengar går.

Det är väl inte en slump att rika personer oftast porträtteras som snåla, typ Joakim von Anka. Kamprad åkte runt i sin gamla Volvo eller att Buffet ska ha haft samma plånbok i 20 år. Det handlar inte i grund och botten om snålhet tror jag, att dessa personer inte "unnar sig". Det handlar om att se på pengar som en medel som kan göra mer än att ge dig tillfälliga nöjen. Anledningen till att pengarna finns där på kontot/depån är för att man inte tar ut dom och köper en sportbil. Pengar får jobba och öka i värde och allt leva på en liten del av avkastningen istället för att urholka sitt sparkapital på konsumtion som i längden inte tillför något till ens liv.

Begagnad Ferrari på nätet. Bara 2 795 000 kr
(Eller om du placerar det i en billig globalfond 9 300kr/mån resten av ditt liv enligt 4%-regeln)



10 kommentarer:

  1. Den här personen i närheten som införskaffat sportbil har ju naturligtvis gjort så för att hyra ut den, och därmed skaffat sig ett kassaflöde som totalt sett kommer att vara positivt över tiden för innehavet av sportbilen.
    Precis som vår gode Warren Buffett tänkte när han i sin ungdom köpte en Rolls-Royce (tillsamnans med en kompis - riskspridning du vet...) och hyrde ut till de som gick på skolbler, skolavslutningar osv osv. Stark "moat" för de var ensamma på den lokala marknaden, och dessutom var kompisen mekaniskt/tekniskt lagd så de kunde själva fixa många småfel.
    Visst är det väl såhär som den nyinköpta sportbilen är tänkt att användas ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det är ju klart. Att jag inte förstod det! Men det är ju iofs inte en dum idé. Idag kanske det skulle gå lättare med en Tesla som känns lite mer hipp och inne hos miljömedvetna kids som ska ta studenten. Eller nått. :)

      Radera
    2. ...och det är precis så några av de som köpt Teslas senaste bil - model 3 - gjort när den först kom ut i Usa. Uthyrning står för alla utgifter inkl värdeminskning, än så länge kan väl sägas. Vilken break even tidsperiod de räknat på vet jag dock inte.
      Det intressanta här är kanske den (av vissa kallad för fantasi) bild som Teslas vd Elon Musk tecknar för framtida användning av (befintliga och kommande) Teslabilar, nämligen att via Teslas försorg ordna uthyrning av bilarna.
      Skissen ser ut ungefär så här: bilen kostar 30kusd och drar in ca 30kusd per år i uthyrning, tesla tar 20-30% av intäkterna, resten går till dig.
      Om övriga biltillverkare inte kan erbjuda motsvarande är det svårt att se hur de ska kunna sälja bilar i några större volymer framöver.
      Ja, det måste vara jobbigt att vara i bilbranschen när ens konkurrent leds av ett geni och som inte bara levererar bilar utan även bygger raketer som förser spacestation med förnödenheter, och till priser som är så låga att konkurrensen verkar vara så gott som obefintlig.
      Kort sagt, levererar.

      Radera
    3. Nu snackar vi! Sånt här är intressant. Jag tror det är ohållbart och omöjligt att vi kommer fortsätta transportera oss men egenägda bilar i framtiden i samma utsträckning som idag. Urbanisering och förtätning gör det omöjligt att vi ska kunna fortsätta förflytta oss individuellt med en plåtlåda som kräver 12 m2 yta 98% av tiden när den står parkerad (läste nånstans att vi använder våra bilar i genomsnitt 2% av tiden kanske inte stämmer, men dom står still mycket iaf).
      Jag tror, oavsett miljöaspekter, att sättet vi transporterar varor och oss själva kommer förändras väldigt mycket inom en rätt snar framtid. Med självkörande bilar med mera. Spännande tider!

      Radera
    4. Åh vad jag längtar till den dagen då det bara är bilpool och car-to-go och liknande tjänster. Där jag bor finns inte sånt riktigt.

      Radera
    5. Jag med! Alternativen till egen bil är få här ute på landet.

      Radera
  2. Var på en föreläsning idag om en person som inte köpt kläder på 9år. Fullt förståligt, varför göra det när man kan redan har alla kläder en behöver?

    Han hade även byggt om badrummet för 2000k tack vare att han hittat återvunnet material såsom kakel från byggarbetsplatser, givetvis frågat först.

    Byggde även ett orangeri helt gratis med glas från gamla Eurostop köpcentrum i Halmstad. De 500fönster skulle ändå till tippen.

    Lycka sitter inte i grejer. När man frågar folk hur länge de är lyckliga efter köpt en grej är svaret 1dag till 1vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en inspirerande föreläsning! Vi har en massa fönster i ladan som vi fått/tagit hand om när släktingar bytt fönster på sina hus. Jag hade tänkt bygga ett oragneri av dom den dagen då tiden finns för sådana projekt. Det ser jag fram emot!

      Radera
    2. Här är lite mer info om hans projekt och livsstil

      https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=7145292

      https://www.ettannatliv.se/anders-krasse-att-skulptera-ett-cafe-ur-ett-stall/

      Radera
    3. Kul, visade sig att Fru Flow hade koll på honom och hans projekt. Borde åka dit på studie- och inspirationsbesök!

      Radera